Stort tittarintresse för direktsända SM-finaler
Under de gångna helgerna avgjordes damernas och herrarnas SM-finaler i Uppsala och nu står det klart att de direktsända matcherna lockade stora tittarantal i Sveriges Television.
Villa Lidköping BK blev nyligen svenska mästare både på dam- och herrsidan efter att ha vunnit SM-finalerna i Recoverhallen i Uppsala mot Västerås SK respektive AIK Bandy. Matcherna direktsändes i SVT men spelades utan publik på grund av rådande pandemi. Efter en sammaställning visar det sig att sändningar lockade storpublik.
Damfinalen mellan Villa Lidköping och Västerås den 27 mars sändes i SVT 1 och hade en räckvidd på 420 000 personer, vilket speglar antalet personer som konsumerade minst tre minuter av matcher. Dessutom hade matchen drygt 13 000 unika tittare i SVT Play och tittarsnittet sett över hela matchen var 131 000 personer. Dessa siffror är sammantaget högst jämförbara med finalen 2020 och en tydlig ökning jämfört åren dessförinnan.
– Vi fortsätter att se att intresset för dambandyn ökar och årets final var fantastisk reklam för vår sport, så vi har väldigt goda förhoppningar om att utvecklingskurvan ska fortsätta peka uppåt även framöver, säger Per Selin, ligachef för Svensk Elitbandy.
Så var damfinalen – se matchen i efterhand i sin helhet
SM-finalen för herrar mellan Villa Lidköping och AIK hade tuff konkurrens med gemene mans påskfirande, men trots detta så var tittarsiffrorna starka. Räckvidden i SVT 2 uppgick till 517 000 personer och därtill kan adderas drygt 34 000 unika tittare i SVT Play. Tittarsnittet sett över hela matchen landade tillslut på 192 000 personer. Det är siffror som gör årets final högst jämförbar med statistiken från 2019 års final mellan Villa Lidköping och Västerås SK.
– Med alla faktorer inräknade, så som påskfiranden och att SVT 2 generellt har lite sämre räckvidd än SVT 1, så kan vi konstatera att intresset var stort även för herrfinalen. Att de båda lagen dessutom bjöd på underhållning och dramatik i världsklass har gett vår sport oerhört mycket god publicitet och vi hoppas kunna se effekterna av detta på olika sätt under kommande säsonger, säger Per Selin.