Thomas Mårtens (FSE) och Daniel Andersson (SBF) Foto: Therése Eriksson

Svenska Bandyförbundet och FSE förstärker samarbetet inom marknad och partnerskap

Svenska Bandyförbundet (SBF) och Föreningen Svensk Elitbandy (FSE) fördjupar sitt samarbete och samordnar nu arbetet med marknadsföring, försäljning och partneraktivering. Syftet är att skapa en gemensam kommersiell plattform för hela bandyn och att stärka sportens attraktionskraft för både befintliga och nya partners.

Som en del av satsningen får Thomas Mårtens, affärsutvecklare på FSE, ett utökat uppdrag att under säsongen 2025/26 ansvara för sponsorförsäljning och partnerrelationer för både SBF och FSE. Arbetet genomförs i nära samarbete mellan SBF och FSE, med målet att samordna paketering, aktivering och förvaltning av partnerskap för hela svensk bandy.

– Vi vill samla kraften i hela sporten och bygga en starkare struktur för kommersiell utveckling. Genom att koordinera våra resurser och vår kompetens kan vi ta nästa steg i hur vi arbetar med försäljning, exponering och aktivering. Detta är något vi har funderat på under en längre tid och som nu känns som ett naturligt steg för båda parter, säger Daniel Andersson, generalsekreterare för Svenska Bandyförbundet.

– Det här är en del av den nystart förbundet genomför, där samarbete och långsiktighet är ledord.

Samlad strategi

För FSE innebär satsningen att arbetet med elitklubbarnas partnerskap och det gemensamma ligapaketet nu vävs samman med förbundets nationella och internationella evenemang.

– Bandyn har ett starkt värdeerbjudande med engagerade supportrar, tydliga värderingar och attraktiva evenemang. Genom ett mer samordnat arbetssätt kan vi skapa helhetslösningar som gör det enklare för företag att investera i sporten och samtidigt få högre effekt i sina aktiveringar, säger Thomas Mårtens.

– Vi ser fram emot att utveckla bandyns kommersiella potential tillsammans, på ett sätt som stärker hela rörelsen.

Det gemensamma marknadsarbetet startar under hösten 2025 och omfattar både befintliga och nya partnerskap. En samlad struktur för försäljning, rättighetspaketering och uppföljning etableras under säsongen, med målet att öka bandyns kommersiella genomslag inför kommande säsonger och evenemang som Bandyfinalen, Distriktslagsturneringen, Svenska Cupen och ungdoms-VM i Uppsala 2026 för att nämna några.

Turnering- och eventkalender

 

2025

Augusti

22 augusti, Ispremiär, Dam- & herrlandslaget, Lidköping

September

Oktober

17 oktober, landslagssamling, P17, Söderhamn
19 oktober, landslagssamling, P17, Vänersborg
31 oktober - 2 november, landslagssamling, Damlandslaget, Söderhamn
31 oktober - 2 november, World Cup P16, Katrineholm
31 oktober, landslagssamling, F17, Sandviken
31 oktober - 2 november, landslagssamling, U21 Dam, Söderhamn

November 

2 november, landslagssamling, F17, Trollhättan
7 - 9 november, World Cup F17, Mölndal
21-23 november, landslagssamling, P19, Katrineholm 
21-23 november, landslagssamling, Herrlandslaget, Uppsala
23 november, landslagssamling, P17, Nässjö

December 

12-14 december, landslagssamling, Damlandslaget, Fagersta/Smedjebacken
12-14 december, landslagssamling, U 21 Dam, Borgå, Finland

2026

Januari

2-6 januari, World Cup P17 & P19, Stockholm
12-18 januari, Dam- och herr-VM, Björneborg, Finland 
16-18 januari, landslagssamling, P19, Katrineholm 

Februari 

Mars

13-14 mars, Bandyfinalen, Västerås 
20-22 mars, Distriktslagsturneringen (DLT), Örebro
26-29 mars, Trippel-VM (F17, P17 & P19), Uppsala 

April


 

#älskabandy

Välkommen till bandyfamiljen! Följ Svenska Bandyförbundet på sociala medier. Vi finns på Facebook, Instagram, LinkedIn och TikTok.
Facebook Instagram

Sponsorer