Svenska Bandyförbundet satsar på nytt koncept för barn – Snöharen Bandis ska få fler att åka skridskor och spela bandy
Inkluderande och roliga upplevelser på isen tillsammans med snöharen Bandis ska ge barn i hela Sverige en magisk upplevelse av rörelse, skridskoåkning och bandy. – Vi satsar på barnen som är de allra viktigaste för tillväxten av bandy och för vårt samhälle i stort, säger Alexander Mayborn, Barn- och ungdomsansvarig på Svenska Bandyförbundet.
Skridskokul är precis vad det handlar om - att ha kul på isen. Känslan av att åka skridskor innebär glädje och fart, samtidigt som man får träffa vänner och känna sig del av en större gemenskap.
Med lekfullt lärande på barnens villkor och med våra värderingar som grund, där alla får delta utifrån sina förutsättningar, ska vi stötta våra lokala föreningar att bli den naturliga ingången till skridskoåkning.
Lanseras till Bandyfinalerna
Konceptet, där snöharen Bandis står i centrum, bygger på en saga för barn. Lanseringen av Bandis kommer att ske i samband med de klassiska bandyfinalerna, då läktarna och eventområdet vid ABB Arena Syd i Västerås fylls av bandyentusiaster och familjer.
– Bandyfinalerna är Sveriges största bandy-evenemang som lockar både de som älskar bandy och även de som gillar idrottsupplevelser i stort. Strålkastarna är riktade på bandy och då är det ett perfekt tillfälle att låta snöharen Bandis göra entré för att bana väg till nästa säsong av Skridskokul, säger Therése Eriksson Informations- och kommunikationsansvarig på Svenska Bandyförbundet.
Barnfamiljer och Bandis
Genom vårt koncept Skridskokul och med snöharen Bandis som budbärare, vill vi att alla barn i Sverige ska få upptäcka glädjen i att åka skridskor och bandyn som idrott. Med snöharen Bandis kan vi både förhöja upplevelsen av att åka skridskor samt underlätta för de som har en lite högre tröskel. Bandis är en garant för inkludering och glädje, hälsa och rörelse för alla barn som deltar och för deras föräldrar som lämnar dem på en aktivitet.
I samband med starten för Skridskokul hösten 2024 kommer Bandis att kunna introduceras som en del i föreningarnas aktiviteter.
Maskot och en egen låt
I centrum av konceptet står karaktären Bandis. Hon figurerar i form av en maskot som barnen kan träffa, åka med och krama ute på isen vid särskilda arrangemang som till exempel Bandyfinalerna i Västerås, slutspelshelgen av Svenska Cupen eller vid besök hos klubbarna.
Hon finns också som en grafisk karaktär och genom olika kringprodukter. Bland annat kommer hon att finnas på delar av det start-kit som erbjuds alla barn som anmäler sig till Svenska Bandyförbundets Skridskokul. Bandis har också en egen låt som alla kan lyssna på och som kan spelas varje gång Skridskokul startar. En härlig låt till uppvärmningen som bidrar till lekfull rörelseglädje!
Stor erfarenhet bakom framtagandet
Bandis är framtagen tillsammans med True Stories som bland annat tagit fram kända figurer som Valle till Ski Star, Yessi till First Camp och Varva till Göteborgsvarvet.
– Det har varit fantastiskt att arbeta med Svenska Bandyförbundet och att skapa konceptet med Bandis tillsammans. Deras tro på storytelling, starka värderingar och lärande innehåll genomsyrar hela konceptet och kommer ge lokala föreningar över hela Sverige en mycket stark plattform för att få barn att upptäcka glädjen med att åka skridskor och bandyn som idrott. Det här är början på något riktigt bra säger Fredrik Magnusson, VD på True Stories.
Om True Stories
True Stories är experter på målgruppen familjer med barn och ungdomar. De utvecklar skräddarsydda lösningar och integrerad varumärkeskommunikation för alla kanaler. Med storytelling som verktyg hjälper de företag och organisationer att skapa långsiktiga relationer med sina målgrupper, uppnå mätbara resultat och bidra till samhällsnytta.